Mäklarinfo

Här kan du som mäklare ta del av användbar information om föreningen.

Brf Store Lyckor 1 med adress Korsgatan 16B, 434 41 i  Kungsbacka är klassad som en äkta bostadsrättsförening.

• Organisationsnummer: 749400-0818
  • Fastighetsbeteckning: Store Lyckor 1 & 2
  • Byggnadsår: 1958-59
  • Tomträttsavgäld: Föreningen äger sin mark och betalar ingen tomträttsavgäld
  • Aktuell skuld fastighetslån: 22 Mkr
  • Totalyta: 8 899 kvm, varav 7 842 kvm lägenhetsyta och 1 055 kvm lokalyta varav 562 kvm uthyrningsbar yta
  • Uppvärmning: Fjärrvärme
  • Ventilation: Självdrag
  • Radon: Mätning utförd 2015, förhöjda värden i 13 lägenheter orsakade av stängda tilluftsventiler
  • Fönster: 3-glas

Underhåll:
2023: Upprustning av Affärslokal
2022: Plantering av Lagerhägg vid parkeringsplatser samt bakom affärshus/innergård.
2022: Målning av källarfönster.
2022: Installation av fiber.
2022: Byte av innerkasett i fönster samt byte av alla beslag.
2021: Inbyggnad av förråd och klinkerläggning i källargångar.
2020: Dränering
2020: Avloppsstammar i mark
2019-2020: Renovering av trapphus samt installation av nya säkerhetsdörrar.
2019: Kall- och varmvattenstammar i badrum
2017: Relining stammar badrum samt spillvattenledningar källarplan
2016: Fasader
2015: Fasader och balkonger

• Antal lägenheter: 129 st
  • Antal uthyrningslokaler: 6 st,
  • Garageplatser: 25 platser. Kölista.
  • Parkeringsplatser: 60 platser. Kölista.
  • MC parkering: 6 MC platser i garage. Kölista.
  • Parkering inom området: Kba kommun samt boendekort.
  • Förråd: Alla lägenheter har ett källarförråd samt ett mindre matkällarförråd. Dessutom finns några extraförråd som hyrs ut enligt kölista. Anmäl kö till Bredablick.
  • Föreningslokaler: Cykel- och barnvagnsförråd.
  • Tvättstugor: 3 stycken på adresserna Gårdkullavägen 3 F, Östra Långgatan 16 A samt Korsgatan 16 B
  • Sophantering: Separata soprum på gården för restavfall, tidningar, förpackningar av glas/metall/plast/papper, samt för batterier. För övrigt avfall hänvisar vi till återvinningscentralerna vid Klovsten samt Barnamossen. Återvinningskort överlämnas av säljare.
  • Ingår i avgiften: Värme, vatten, bostadsrättstillägg.
  • Internet/TV/Fiber: Varje bostadsrättsinnehavare tecknar eget avtal hos valfri leverantör.
  • Hushålls EL: medlem ansvarar för eget abonnemang. Det är viktigt att både säljare och köpare kontaktar EON vid bostadsöverlåtelse. Om inte, riskeras det att bli ett glapp mellan övertagandet av el abonnemanget vilket an medföra strömlöshet under flera dygn. EON stänger av elmätaren så snart avflyttning anmäls av säljaren, om den nya ägaren inte är anmäld att ta över. Föreningen måste starta om elmätaren om det blir ett glapp mellan ägare och det finns ingen jourverksamhet för omstart av dessa. Vi uppmanar därför varje enskild medlem själv ta ansvar för att ha en dialog med köparen vid försäljning av bostaden.
  • Vatten: Ingår i månadsavgiften
  • Bostadsrättstillägg: Ingår i föreningens fastighetsförsäkring.
  • Avgiftsförändringar: 10 %, januari 2024.
  • Förvaltning: Teknisk förvaltning, Fastighetsskötsel. Trädgårdskötsel och vinterväghållning, Farmartjänst, Ekonomisk förvaltning, Din Brf Ekonomi AB.

Överlåtelser

• Juridisk person: Vi godtar inte juridisk person som medlem i föreningen
  • Delat ägandeskap: Vi accepterar delat ägandeskap, minsta ägarandel är 10 %
  • Pantsättningsavgift: 1 % av gällande basbelopp debiteras köparen